Boundless objects [Objetos sem limites]

© Fundação Eugénio de Almeida | Jennifer Robertson (cortesia da artista)

 

[PT]

12 de outubro de 2019 a 29 de março de 2020

Curadoria: Monika Bakke

Centro de Arte e Cultura, Piso 1

  

O que são os objetos e de que forma ganham existência? Vivos e não-vivos, os objetos nunca são completos, estáveis ou inertes; eles surgem apenas em relações complexas e sempre dentro de contextos específicos. Situada no cruzamento entre arte, filosofia, geologia, ecologia, física e tecnologia, esta exposição tem como objetivo reunir práticas artísticas contemporâneas que questionam o modo como os objetos emergem nas suas constantes transfigurações.

 

Com obras de:

Ana Leonor Madeira Rodrigues, Ana Rewakowicz, André Sier, Erica Seccombe, Izabella Gustowska, Jennifer Robertson, Kathy High, Marek Wasilewski, Marta de Menezes, Nikolaus Gansterer, Piotr Bosacki e Renata Rosado.

 

Monika Bakke é Professora Associada no Departamento de Filosofia da Universidade Adam Mickiewicz, em Poznan, na Polónia. Escreve sobre arte e estética contemporâneas, com um foco particular nas perspetivas pós-humanista, transespécie e de género. É autora de Bio-transfigurations: Art and Aesthetics of Posthumanism (2010, em Polaco) e Open Body (2000, em Polaco), coautora de Pleroma: Art in Search of Fullness (1998), e editora de Australian Aboriginal Aesthetics (2004, em Polaco), Going Aerial: Air, Art, Architecture (2006) e The Life of Air: Dwelling, Communicating, Manipulating (2011). De 2001 a 2017, foi editora do jornal cultural polaco Czas Kultury [Tempo de Cultura]Atualmente, a sua pesquisa está focada nas forças não-vida e em novas articulações da presença mineral em museus de arte contemporânea e de história natural.

 

 

 

[EN]

October 12, 2019 - March 29, 2020

Curator: Monika Bakke

Centro de Arte e Cultura, Floor 1

 

What are objects and how they come to existence? Living and nonliving – objects are never complete, stable or inert; they are emerging only in complex relations and always within specific contexts. Situated at the intersection of art, philosophy, geology, ecology, physics, and technology, this exhibition aims to bring together contemporary art practices which make inquiries about how objects emerge in their constant transfigurations.

 

Works by:

Ana Leonor Madeira Rodrigues, Ana Rewakowicz, André Sier, Erica Seccombe, Izabella Gustowska, Jennifer Robertson, Kathy High, Marek Wasilewski, Marta de Menezes, Nikolaus Gansterer, Piotr Bosacki e Renata Rosado.

 

Monika Bakke is Associate Professor in the Philosophy Department at the Adam Mickiewicz University, Poznan, Poland. She writes on contemporary art and aesthetics with a particular interest in posthumanist, transspecies and gender perspectives. She is the author of Bio-transfigurations: Art and Aesthetics of Posthumanism (2010, in Polish) and Open Body (2000, in Polish) co-author of Pleroma: Art in Search of Fullness (1998), and editor of Australian Aboriginal Aesthetics (2004, in Polish), Going Aerial: Air, Art, Architecture (2006) and The Life of Air: Dwelling, Communicating, Manipulating (2011). From 2001 till 2017 she was working as an editor of a Polish cultural journal Czas Kultury [Time of Culture]. Currently her research focuses on nonlife forces and new articulations of mineral presence in contemporary art and natural history museums.

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

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